logo

POËZIEPOSTERS

Doelgroep: groep 5 t/m 8

Inhoud
Wat is een haiku, een rondeel en een imitatio gedicht? Hoe kun je bij het schrijven van een gedicht gebruik maken van ritme, klank en herhaling? Wat betekent alliteratie en assonantie? Wat is beeldspraak? Moet een gedicht altijd rijmen?

 Creatieve uitwerking
Gedichten van zowel Nederlandse als buitenlandse dichters inspireren de leerlingen. Samen lezen en bespreken ze wat de dichter wil uitdrukken in zijn gedicht. Daarnaast bespreken ze de kenmerken van een gedicht. Vervolgens schrijven ze zelf stap voor stap een gedicht. Bij de vormgeving van de poster komen diverse beeldaspecten aanbod zoals kleur, vorm en vlakverdeling.
De leerlingen schrijven een persoonlijk gedicht, maken een eigenzinnige illustratie en ontwerpen hiermee een unieke poëzieposter. Ter afsluiting presenteren ze hun poster in een groepstentoonstelling op school en dragen ze het gedicht voor aan de groep.

Lessenreeks: bijvoorbeeld 6 lessen van 1,5 uur na schooltijd (max. 12 leerlingen)

Een lessenreeks boeken of liever een kennismakingsworkshop in de klas?
Neem contact op.